torsdag 19 juni 2008

Handlingsrutiner

Nu har jag varit och handlat. Dagen innan midsommar traditonsenligt och precis som alla andra.

Att handla är ett projekt för mig, jag har vissa priciper och rutiner som jag alltid följer.

  1. Det börjar redan på pakeringen. Måste hitta en parkeringsplats som är nära ingången samtidigt som den är nära en kur med vagnar. Dessutom skall det vara en plats där ena sidan av bilen är fri (alltså nån platserna längst ut eller närmast kuren med vagnar) så att åtminståne en sida av bilen är fri från att bli skadad av andra bliars dörrar (det senaste är Tomas regel).

  2. Sen kommer vi till att välja vagn. Alla som känner mig vet att jag lider av grav bacillskräck vilket gör att jag inte kan ta vilken vagn som helst. Jag kan inte ta en vagn som nån otäck person just ställt in eller en vagn som är väldigt sliten. Slitna vagnar är också äckliga. Finns det bara sånna vagnar måste jag vänta eller ta en vagn från en annan kur.

  3. Väl inne i affären måste jag lägga varorna på speciella ställen i vagnen. Dom varor som är lätta, ömtåliga och som man inte kan lägga nåt på läggar jag längst fram i vagnen. Här hamnar tex. bröd och grönsaker. Varor som är tunga och som kan staplas, tex mjölk, ost och makaroner, läggs längst bak. Eftersom vi är världens största familj med världens största matkonsumtion så blir det lite krångligt ungefär i mitten av affären när stapelvarorna högst upp längst bak börjar rasa ner på dom ömtåliga.
  4. Äntligen framme vid kassan där alla varor i vagnen skall lastas upp på bandet och även här har jag ett visst system. Först tar jag tunga och oömtåliga varor som blöjor, glasburkar, torrvaror och mejerivaror och sen kommer det ömtåliga. Allra sist lägger jag på frukt och grönsaker för att dessa inte skall knosas sönder framför allt annat. Jag tycker om kassörskor som flyttar varor som kan gå sönder till sidan om bandet.

  5. När sen alla varor skall packas ner i kassar så packar jag så att det ska bli smidigast möjligt när jag kommer hem. Jag packar allt fryst tillsammans och försöker göra samma sak med det kylda, torrvaror i en påse och grönsaker och frukt i en osv. Försöker fortfarande se till att inget ömtåligt blir skadat så ibland blir det lite krångligt. Jag blir allergisk när nån försöker knö ner och blanda varor hej vilt.

  6. Inpackningen i bilen går smidigast av allt eftersom vår enorma buss har fiffiga små krokar där man kan hänga upp handtagen på kassarna så att de inte trillar på varandra och förstör varandras innehåll.

Jag handlar helst ensam.

1 kommentar:

C.Nilsson sa...

Ser inget som helst fel i att ha omständiga rutiner - så länge man får ha dem ifred!